Thursday 18 July 2013

Konflik di Iraq dan Syria saling berkait

 

 NEW YORK: Keganasan yang semakin meningkat di Iraq tidak lagi boleh diasingkan daripada perang saudara di negara jirannya, Syria.

Ini kerana "medan pertempurannya semakin menyatu", kata utusan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) ke Iraq memberi amaran, kelmarin.
Encik Martin Kobler memberitahu Majlis Keselamatan PBB bahawa kumpulan-kumpulan bersenjata Iraq semakin aktif di Syria.
Akibatnya, kata beliau, konflik Syria bukan lagi tempias ke Iraq, malah, rakyat Iraq juga dilaporkan terlibat dalam pertempuran bersenjata antara satu dengan lain dalam Syria.
"Negara-negara ini saling berkaitan," tegas Encik Kobler.
"Iraq adalah garis sesar antara puak Syiah dengan dunia Sunni dan apa sahaja yang berlaku dalam Syria, sememangnya, membawa akibat pada landskap politik di Iraq," jelasnya.
Encik Kobler berkata tempoh empat bulan lalu adalah antara yang paling berdarah di Iraq sejak lima tahun lalu, dengan hampir 3,000 orang terbunuh dan lebih 7,000 cedera.
Beliau berkata para pelakunya mengambil kesempatan kebuntuan politik di negara itu dan konflik di Syria, yang bermula pada Mac 2011 dan membunuh lebih 93,000 orang.
Encik Kobler tidak memberikan sebarang perangkaan mengenai rakyat Iraq yang terbunuh dalam pertempuran di Syria tetapi memberi amaran bahawa keganasan di kedua-dua negara "boleh dengan mudah merebak di luar kawalan jika tidak ditangani segera".
Apa yang kritikal, katanya, ialah untuk menangani akar umbi konflik di Iraq dan mencari satu penyelesaian politik terhadap perang saudara di Syria.
Sehingga 7 Julai lalu, lebih 160,000 pelarian Syria telah berdaftar di Iraq, sebahagian besarnya di wilayah Kurdistan, di bahagian utara Iraq, tambahnya.
Beliau selanjutnya merayu kepada pemerintah Iraq untuk membuka semula sempadan kepada rakyat Syria yang mencari perlindungan.
Encik Kobler berkata ada dua "penggerak" utama di sebalik meningkatnya keganasan di Iraq - satu tanggapan "peminggiran" oleh puak Sunni di wilayah itu dan rakyat Iraq yang cuba masuk ke Syria untuk bertempur, "yang turut mempengaruhi politik Iraq".
Bulan lalu, Menteri Luar Iraq, Encik Hoshyar Zebari, memberitahu agensi berita The Associated Press (AP) bahawa sempadan Iraq-Syria menghadapi "masalah" walaupun sebelum berlakunya konflik di Syria, dan pihak Amerika Syarikat telah menggali parit untuk meningkatkan keselamatan sempadan.
Encik Kobler, yang berucap di Majlis Keselamatan PBB buat kali terakhir sebelum memegang jawatan barunya sebagai wakil khas PBB ke Congo, menekankan peri pentingnya mandat misi PBB untuk menggalak penyatuan nasional di Iraq, di mana puak Syiah menguasai puak Sunni, Kurdi dan puak minoriti lain

No comments:

Post a Comment

PingBlog.Net | Himpunan Terbaik Artikel Blogger BlogPingSite ping fast  my blog, website, or RSS feed for Free My Ping in TotalPing.com Blogged.my free bloggers backlinks - link building services where you can get link exchange free 100% to create backlinks for SEO Ping your blog, website, or RSS feed for Free Breaking News Free Geoogle ADS ping fast  my blog, website, or RSS feed for Free

Busuk.com